Skip to main content

Identiteit

Op onze basisschool staat de christelijke identiteit centraal. Dit betekent dat we niet alleen aandacht hebben voor de cognitieve en sociale ontwikkeling van de kinderen, maar ook voor hun morele groei. We geloven dat ieder kind uniek is en dat het een waardevolle plek heeft binnen onze schoolgemeente, waar respect, zorg en liefde voor elkaar en de wereld om ons heen belangrijk zijn.

Onze christelijke identiteit komt op verschillende manieren tot uiting. Ten eerste wordt de Bijbel als leidraad gebruikt in het onderwijs. Verhalen uit de Bijbel worden verteld, besproken en door leerlingen zelf ontdekt. Deze verhalen zijn niet alleen belangrijk voor de kennis van de leerlingen, maar ze bieden ook handvatten voor moreel en ethisch handelen in het dagelijks leven.

Daarnaast wordt er regelmatig aandacht besteed aan gebed. Dit gebeurt niet alleen tijdens christelijke feestdagen, maar ook door het jaar heen, om dankbaarheid en zorg voor anderen te uiten.

Onze school biedt een veilige en warme omgeving, waarin waarden zoals liefde, eerlijkheid, vergeving en rechtvaardigheid belangrijke uitgangspunten zijn. Dit is niet alleen zichtbaar in de lessen, maar ook in de manier waarop we met elkaar omgaan in de klas en daarbuiten. We stimuleren kinderen om op een respectvolle manier met elkaar om te gaan, en we geven ze de tools om te leren omgaan met conflicten en moeilijkheden vanuit een christelijk perspectief.

Kortom, onze christelijke identiteit is niet iets dat losstaat van het dagelijkse schoolleven, maar is verweven in wat we doen. Het biedt een stevige basis voor zowel het persoonlijke als het gemeenschappelijke leven van onze leerlingen, waarin ze zich kunnen ontwikkelen tot verantwoordelijke en zorgzame mensen.

In de hogere groepen maken de kinderen kennis met andere godsdiensten, zoals het Jodendom, de Islam, het Hindoeïsme en het Boeddhisme. We geven hierover informatie, maar leren de kinderen ook om respect te hebben voor mensen met een andere levensovertuiging. Op onze school zitten niet alleen kinderen uit christelijke gezinnen. Iedereen is welkom op onze school en hoort erbij. We vragen alle ouders de christelijke identiteit van de school te respecteren en van alle kinderen wordt verwacht dat ze aan de bovengenoemde activiteiten deelnemen.

Als methode voor het vakgebied ‘godsdienst/levensbeschouwing’ maken we op onze school gebruik van de methode ‘Trefwoord’. De methode geeft voor iedere dag een gedicht, spel, lied, verhaal of Bijbeltekst als dagopening. Gedurende enkele weken vormen al die onderwerpen samen één thema. In de handleiding vindt de leerkracht 9 aanwijzingen om verder met de kinderen door te gaan op het onderwerp van de dagopening. Deze uitwerking is verschillend voor de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. In een doorgaande lijn komen op die manier ieder schooljaar ongeveer dertien thema’s aan bod. Deze thema’s sluiten aan bij de belevings- en ervaringswereld van de kinderen (bijvoorbeeld: ‘Wie ben ik?’), bij actuele ontwikkelingen en vraagstukken in de samenleving (bijvoorbeeld: ‘Geweld’) en zijn steeds gebaseerd op een samenhangend aanbod aan Bijbelverhalen (bijvoorbeeld: Abraham, Mozes, Jezus). De methode kent speciale uitwerkingen voor vieringen rond Kerst en Pasen. Daar maken wij op onze school gebruik van.